Min viktresa börjar här

Alla resor börjar med ett enda steg brukar man säga. Det gäller även viktresor. Jag började min viktresa efter nyår, men du kan självklart ta det första steget och börja din idag.

För att göra resan trivsam föreslår jag att man är detaljerad. Inte bara med vad man stoppar i sig eller tränar utan även hur man ser ut när man börjar sin resa så att man kan se skillnaden viktminskningen faktiskt gör.

Själv hade jag när jag började min viktminskning ett BMI på 39,3, dvs. fetma. Man kan lätt räkna ut sitt egna BMI här: http://www.bmi.nu/
Vet man sitt BMI har man en siffra att utgå ifrån, även om jag rekommenderar att man även försöker mäta sig då varken BMI värdet eller vikten vågen kommer visa ger en helt rättvis bild och när man når platåer då vikten inte vill röra sig kan man behöva andra sätt på att se att det händer något med kroppen, så mät er!
 
Nu såhär 12 dagar in på min viktresa har jag ett BMI som ligger på 37,8. Fler siffror och bilder på min vikt, mina mått, mitt mål med min viktnedgång och alla olika delmål jag har kommer komma upp i den här bloggen framöver.
 
Det viktigaste är dock detta: Alla kan ta itu med sitt osunda leverne, det krävs bara att man bestämmer sig och faktiskt inser att med samma input får man samma output. Du måste alltså ändra dina vanor för att nå dina mål, oavsett vad det gäller.
 
Tåget står ju på stationen. Är du villig att hoppa på och få leva det liv du vill leva?
 
P.S. Glöm inte ta "Före" och "Efter" bilder! Här är mina "före" bilder och tycker du det känns obehagligt eller läskigt att ta bilder och lägga ut på nätet så tänk att det gäller att vara sann och ärlig mot sig själv och våga se vad alla andra redan ser. Stå för vem du är och gå sedan vidare:
 


Min underbara man har hjälpt mig med ett bra diagram i Exel där jag lätt kan fylla i och se min utveckling och mina mått. Vill du ta del av samma så kan du lämna en kommentar med din mailadress så skickar jag den till dig.
 
Har ni svårt att se mina siffror i diagramet så ser de ut så här:
 
Startvikt: 126kg
Mått
Överarm: 46,5cm
Underarm: 30,5cm
Byst: 119cm
Midja (över naveln): 125cm
Höft: 128cm
Lår: 67cm
Vad: 48,5cm
 
I http://worldofshape.com/se/ och Fitness fighten mäter de även vilopulsen som man har innan man gått upp ur sängen på morgonen. Min har varit: 64 slag/minut.
 
Vikt | BMI, Fitness fighten, Hälsa, Vikt, Viktminskning, World of shape | |
#1 - - Emma Hå:

Stort lycka till! Jag börjar idag, men lägger nog inte ut bilderna förrän jag tycker att man ser någon skillnad. Har massvis med diagram på datorn, men det är ju så mycket roligare att sitta och pilla med dem än att faktiskt jobba för sin viktnedgång.... ;)

Svar: Ja det är ju det som är det svåra. Speciellt då man åker på en förkylning eller liknande. Men lycka till och ge inte upp!
amnetist.blogg.se

Upp